Na začátku bych chtěl upozornit na jednu věc. Moje úvaha vychází s fotografií, tak jak byly zveřejněny v časopisech. Občas ale realita bývá úplně jiná. Fotografie jsou nekvalitní a některé faktory zakryje čas. Například, když se vyfotíte s modelem svého kolegy, ale v časopise vyjde, že je váš. Nebo někdo vypublikuje neověřený plánek a všichni si po letech myslí, že je to historická pravda, protože to přeci vyšlo v časopise. A tak k tomu celému přistupujte.
531-A – tohle je model, který se mi na první pohled moc nezdál. Neustále jsem se na něj díval, když jsem jej přidával do seznamu konstrukcí na stránkách LMK Kamenné Žehrovice. Tohle je jakýsi přízrak, který se nikam nehodí. Nejsou původní fotografie, nikde není žádná zmínka o tom, že se ním závodilo, že ten model v kategorii A2 někdo provozoval. Prostě nic.
V roce 2003 se model objevil v Informačních listech číslo 59. Plánek nakreslil Radoslav Čížek a jako doklad existence ukázal fotografii, kde byl model, který ani trochu nepřipomínal to, co je nakresleno na plánu. Teď abych byl přesný, 531-A měla být dárcem křídla pro uvedený model. Ani to křídlo není proporčně stejné, snad jen ten krátký nos, ale fotky zkreslují. Radoslav v článku popsal, že na fotografii je RC recyklát, se kterým létal později.
Tady je obojí pro srovnání. Celé mi to nedalo spát. Ale nakonec jsem měl důležitější práci, dokončit seznam konstrukcí, a to nejen do roku 1960, plán byl to celé dotáhnout až do roku 2000. Takže nakonec jsem model do seznamu zařadil a napsal, že původ je neprokázán.
Když jsem prohlížel staré časopisy Modelář, tak jsem náhodou narazil na fotografie z roku 1968 a tam se mi opět zjevila známá silueta tohoto modelu, respektive silueta shodná s tou fotografií, co byla uvedena v IL v roce 2003. Myšleno ta pokusná A2.
Toto je fotografie a text z poslední stránky časopisu Modelář číslo 1 z roku 1968. A pak další v Modeláři číslo 10 ze stejného roku.
Co je důležité jsou údaje, které jsou zde uvedeny. Tedy rozpětí 1860 mm, pak váha, která odpovídá tehdejšímu RC vybavení s baterií, tedy 680 g, a zajímavá informace o Variophonu, kterou Radoslav získal v Tecku v roce 1966. Údaj rozpětí je důležitý, protože vůbec neodpovídá tomu, co je nakresleno na plánu modelu 531-A. Tam je 1730 mm.
Na té první fotografii je důležité to, že je vidět dvounosníkové křídlo a tvar ucha, které není na konci zploštělé, jak to kdysi Radoslav kreslil. Kdysi, znamená kolem roku 1953 -54. Viz modely Neptun, Super Neptun, Saturn.
A nyní se zadívejme do textu k plánku 531 z Informačních listů v roce 2003.
Vyprávění mi moc nekoresponduje s tím, co jsem zjistil později, ale je tady potvrzení, že křídlo daného modelu bylo použito ze staré A2. Model létal s Bellamatic vybavovačem a zmíněným Variotonem (v modeláři uváděli Variophon). Když se podívám o trochu výše, je zde napsáno toto:
Kdysi jsem psal, že Radoslav přiděloval modelům jména modelů většinou náhodně, když se to zrovna potřebovalo. Název úplně vybočuje z ptačích jmen, případně různých GX a XL a podobně. V těch dobách u jeho větroňů byly spíše v oblibě ti ptáci a nebeská tělesa. Takže to již samo o sobě je vybočení. Ještě chci upozornit na jednu věc, v té době, tedy v roce 1952 navrhl jako A2 Seveřana a později Neptuna (1953) a ještě ve stejném roce Super Neptuna, což byla evoluce původního modelu. Rozpětí Neptuna bylo 1570 mm. Na rozpětí 1730 respektive 1750 se dostal až s Expe v roce 1954, tedy o dva roky později.
Dalším netypickým konstrukčním prvkem je vzdálenost mezi žebry. 30 mm mezi žebry nebyl typický rozměr, nebylo to zvykem. U Radoslavových modelů A2 se používal rozestup 40 či 45 mm. Když tomu přičtete ten podivně krátký „čumák“ a celkově atypický trup, pak je jasné, že rok 1952 není ten pravý.
Tak jsem pokračoval v badání dál. Díval jsem se na Radoslavovy modely a porovnával, jednak tvar křídla, přibližně rok stavby atd.. Nic. Záhadná A2, co by darovala křídla Experimentální A2 nebyla k nalezení. V podstatě, kdyby Radoslav nepřiznal v roce 2000 Expe, tak by nikdo nevěděl, jak model vypadá a stroj, se kterým byl na Mistrovství republiky třetí, by nikdo nikdy neviděl. Jenže tam není co rozporovat, tvary, konstrukce tak typická pro Radoslava je bez diskuze. Co teď?
Teprve objevením těch snímků v časopise modelář z konce šedesátých let, jsem mohl začít porovnávat. Samozřejmě v Informačních listech číslo 76 z roku 2003 se objevil horší snímek, který dokazuje existenci této RC A2, jenže k naší smůle se špatným datováním. Myslím si ale, že to bylo, jak už to tak bývá, dílem šotka, který umístil snímek do roku 1957 nikoliv do roku 1967. Ta čísla jsou na klávesnici vedle sebe.
Na snímku to vypadá, že tenhle model je klasické Véčko, ale vzhledem ke vzepětí, je možné, že je to ušatý model. Jen ta kopie fotografie je nekvalitní. Opět vidíte tvar trupu, hranatou výškovku posazenou do T a hranatou směrovku. Model má krátký čumák. Krom toho, v šedesátých létech měl Radoslav tento trup jako univerzální a měnil na něm různá křídla. Takže je dost možné, že tam to véčko opravdu nasazené bylo.
Tak jsem se rozhodl, že se podívám na jiné modely, které Radoslav sám nenavrhl. Vzal jsem všechny kolegy z klubu. Tedy díla pánů Cimbury, Kratiny, Braunera, Pecha. Nic jsem nenašel podobného. Došel jsem k poznání, že kolegové navrhují a staví modernější stroje než Radoslav. Větší rozpětí modelů, více žeber, dvounosníková křídla, tedy pevnost především. Pak přišla náhoda v podobě této fotografie z Leteckého modeláře číslo 4 z roku 1955. Je zde vyzobrazen Radoslav a Pepík Harapát, oba se stejným modelem. Model jsem tenkrát nazval „Reprezentační A2“. Proč, protože to je fotografie z výběrové soutěže pro reprezentaci v Kralupech v zimě tohoto roku.
Radoslav má kouzelnou bambulku na čepici…
Podívejte se pořádně (ne na tu bambulku) na křídlo. To křídlo má oblé zakončení křídla, dva nosníky v křídle a mnoho žeber. Rozestupy mezi žebry musí být menší než 45 mm. Možná těch třicet, co uvedl Radoslav na plánku 531-A.
A ještě jedna fotografie, tentokrát z titulní strany Leteckého modeláře 3 z roku 1955.
A text k obrázku:
Tady vidíte jasně, že model není Saturn ani Expe. Je jiný. Domnívám se, že je to model Pepíka Harapáta. Myslím si dokonce a odvážně tvrdím, že model navrhl Harapát a Radoslav Čížek věren svého hesla „Asi týden před závody jsem neměl model..“ si model buď postavil, nebo zapůjčil od autora, ale to v té době myslím nešlo, takže „a)“ je správně.
Je možné, že po tom, co Radoslav neuspěl (na rozdíl od Pepíka Harapáta, který s touto A2 létal v reprezentačním družstvu) a věnoval se již jen gumákům, A2 odložil. Je otázkou, zda by právě tento model mohl dodat křídla Experimentální A2?
V článku o gumicuku jste si mohli všimnout zmínky o pokusné A2. To se ale psal rok 1967 a bylo to v Modeláři číslo 10.
Viz toto:
Takže jsem to už nevydržel a začal zkoumat jednotlivé fotografie. Vybral jsem takové, kde jsem byl schopen napočítat žebra. Vzal jsem fotku A2 z IL 59 z roku 2003, pak fotku, kterou jsem našel na webu a je na ní Pepík Harapát s modelem, a pak fotku, co jsem dostal teprve nedávno. Je z časopisu Model Aircraft číslo 2 z roku 1957. Na fotce je Cimbura s Harapátem (angličané mu zkomolili jméno) a autorem fotografie je Radoslav Čížek.
Protože nic kvalitnějšího jsem neměl, začal jsem dle stínů na fotce označovat neuměle kde jsou žebra. Na větším snímku čarami, na menším snímku jen tečkami. Výsledek? Na jedné fotografii je na středu 24 žeber a na uchu 9. Na druhém snímku je na středu 27 žeber a na uchu 10. Možná je to ale úplně jinak. Když bádáte a nemáte k dispozici žádné fyzické modely nebo plány, pak to může dopadnou takto. Takže nic. Ani ten Cimburův model není to pravé křídlo.
Jenže rozpětí 531-A je 1730 mm a v Modeláři u pokusné A2 je uvedeno 1860 mm. Prostě to na sebe nepasuje, což je jasné již z tohoto údaje.
Ale vraťme se k RC A2 z roku 1967. Při 27 žebrech na středu a 10 na uchu bych se s 30 mm rozestupem dostal na více jak 2 metry. Takže jsem rozestup mezi žebry upravil na 25 mm. Výsledek je 1930 mm jako stavební rozměr, a to mi dává větší smysl. Pokud udělám vzepětí uší, skončím teoreticky na 1860 mm. Tak to již dává smysl.
Máme sice zhruba, jak křídlo u Experimentální A2 vypadá, ale nemáme dárce křídla. Víme ale přesně, že model 531-A to není. A také mě nic ani neutvrdilo, že 531-A je z inkriminované doby. Tedy z roku 1953. Dovolím si tvrdit, že je to také pěkný Retro model.
Radši budu hledat stopu po Experimentální A2.
A protože se situace mění každou minutou, počkejte si prosím na další informace a především na třetí díl seriálu Radoslav Čížek a období krátkých nosů.
Jirka Hloušek
Zdroj: časopis Informační listy, Modelář, Letecký modelář, Aeromodeller, Model Aircraft