Radoslav Čížek a období krátkých nosů – 5

Tak, a máme tady poslední díl mého mini-seriálu Období krátkých nosů. Poslední model z tohoto období, na který se podíváme, je Standart. Přemýšlím, jak začít. Tak se vrátíme k Alfě. Dle mého, tato létající „bednička“ je pra-základ Standartu. Proč? Protože ze zkušeností s ní a také z tvaru vyšel Delfín, ten rekordní z roku 1966. A když se podíváte na křídlo Delfína, tak už jste doma, pardon u Standarta. Jenže pak jsem si uvědomil, že vlastně nemám žádnou fotku Standarta. Nakonec jsem požádal Frantu Brože a Vláďu Kostečku, aby mi něco poslali. Takže něco mám a můžeme srovnávat.

Nejprve ta Alfa

A tady je Delfín na ikonické fotce.

A tady je Standart na jednom z archivních snímků Vládi Kostečky. Jenom to není Vládi model. Licence je OK  4-40. Možná je to stroj Arnošta Ungermana. Kdyby někdo tušil, čí je to licence, dejte mi prosím vědět.

Nakonec Franta Brož OK 4-10 poslal fotky svého Standarta v dnešní podobě. Do této podoby jej “upravil“ kdysi na Rané. Občas se stane.

Co mají křídla společného je tvar a podobná hloubka křídla. Delfín a Standard mají společné rozpětí a zúžení křídla, které Radoslav Čížek nakreslil pro posledních 6 žeber.

Jak to vypadá na dostupných plánech:

Delfín

Model Standart vznikl v roce 1967, tedy o dva roky dříve než Jaguár. Takto to napsal Radouš do časopisu Modelář číslo 3 v roce 1972 v článku o Jaguáru69.

Takže, máme zde opravdu standartní termický větroň, u kterého můžete alternativně vyměnit profil křídla Clark Y za Eppler 387. Obé je zakresleno v plánu, který vyšel tiskem.

Varianta je zakreslena s jiným balsovým potahem, balsa končí na pomocném nosníku, který v plánu není zakreslen.

V našem archivu existuje originál plán křídla.

Tento byl nakreslen v květnu 1967. Tvrzení, které je uvedeno výše, že model Standart byl navržen před Jaguárem, je tedy zcela doloženo.

Ale alternativa s jiným profilem na originálním plánu zakreslena není. Tužkou je zde zakreslena jiná:  jedná se o jiný profil, je to vlastní profil Radoslava Čížka. Hloubka je zde 200mm. ????

Když se na celý plán křídla podíváte podrobně, zjistíte, že Radoslav zde dokresloval jinou variantu křídla. Měla mít dvojité lomení, tedy nikoliv jednoduché véčko. Hloubka křídla právě 200mm. Řekl bych, že zde vznikal naprosto jiný model. Možná je to zárodek prvního Admirála. Ty kresby tužkou tedy vznikly o něco později. Radoslav si tento plán ponechal. Protože byl pro něj důležitý.

Plán křídla je možné stáhnout zde:

Ale to jsem zcela odbočil od tématu.

Takže, pojďme zpět. Nyní, když se podíváme na následující obrázek, který jsem již dvakrát uvedl v předchozích dílech, je možné, že toto je Praotec Standart.

A pokračujme ještě chvilku. Model byl stavěn dalšími členy klubu. Krom Radoslava Čížka a jeho Praotce Standarta, jej postavil Vláďa Horák. Fotky jeho modelu vyšly v časopise modelář společně s plánem. To bylo v Modeláři číslo 4 z roku 1970. Máme i originál. Vyfotografovaný model Vládi Horáka drží Vláďa Kostečka.

Ve srovnání s publikovanou verzí

Ještě v článku byla jedna fotka ale originál nemáme.

Další model postavil již zmíněný Vláďa Kostečka. Model dokonce upravil tak, aby byl dvoukanálový. Pokud by chtěl někdo tento model zreplikovat, mohl by použít ocasní plochy z Tereje 2.

Pak Franta Brož, který poskytl fotky ze svého archivu.

A nedávno zesnulý Arnošt Ungermann – viz foto z Modeláře číslo 5 z roku 1971

Stavební plány pro Modelář nakreslil Radoslav Čížek. Vždy si říkám, že publikovaná verze tak zvaně zafixuje podobu modelu, a zamezí tak diskuzím o tom, co bylo či nebylo.

Plán dle data stvořil 1.1.1970

Plány stahujte zde:

Ještě se vrátím k Vláďovi Kostečkovi. Realizoval svůj nápad a postavil Standarta s rozpětím 3 metry. Model létal klidně a rozvážně.

Tím mé povídání končí.

Podívali jsme se na první část RC kvašení v našem Žehrovickém klubu. Na léta šedesátá, kdy Radoslav nejprve získával zkušenosti s opravdovými Rcéčky. Již to nebyly předělávky z volných modelů. Utvořil si svůj rukopis, který pak rozpracovával v létech sedmdesátých. V úspěšné éře Admirálů, ale i dalších modelů, o kterých vlastně zatím nic netušíme.

Po dohodě s rodinou Radoslava Čížka, jsou plány volně k použití, neslouží ke komerčním účelům.

Jirka Hloušek

Zdroj: časopis Modelář, archív LMK KŽ, archív Františka Brože a Vladimíra Kostečky