Konstruktér | Radoslav Čížek | Stavební rozměr křídla | Luňák 2200 mm Luňák II 2500 mm |
Rok vzniku | Luňák 1949 Luňák II 1952 | Celková plocha | Luňák 54,85 dm2 Luňák II 63,45 dm2 |
Rok Publikace | Luňák II 1952 | Váha | Luňák 659 g Luňák II 880 g |
Větroň Luňák je možné zařadit mezi nejúspěšnější model žehrovického modelářského klubu na rozhraní čtyřicátých a padesátých roků minulého století. S mírnou nadsázkou je možné tento model považovat za nejlepší model (větroň) své doby v celé ČSR.
Radoslav Čížek Luňáka navrhl jako další model pro členy svých 3 modelářských kroužků. Vznik modelu je datován dnem 19.1.1949 a podle vzpomínek Radoslava Čížka bylo Luňáků v jeho modelářských kroužcích postaveno 15 – 17 a dalších 6 Luňáků postavili dospělí modeláři žehrovického klubu. A tak se mezi roky 1949-1950 objevovalo na soutěžích v okolí Kamenných Žehrovic 21 – 23 modelů. Takové množství se muselo projevit i ve výsledkových listinách. Navíc majitelé Luňáka byli i vyspělí modeláři a tak umístění na předních místech výsledkových listin bylo vcelku pravidelné.
Nákres modelu Luňák nebyl nikdy publikován. Můžeme se domnívat, že nebyl zájem předávat „rodinné stříbro“ ostatním, nebo jak později vysvětloval Radoslav Čížek, nedostal se do tisku z důvodu časového plánu nakladatelství.
V našem archivu máme skeny původních plánů, které jsme postupem času obejvili. Vše je možné stáhnout.
Originální plán žeber.
Originální plán s přepážkami
Výškové kormidlo z první verze modelu Luňák
Originální křídlo pro rozpětí 2200 mm.
Nákres modelu Luňák II (ten s rozpětím 2500 mm), byl uveřejněn až v Leteckém modeláři číslo 11 z roku 1952.
Na Mistrovství ČSR v roce 1949 konaném v Brně s Luňákem zvítězil v kategorii větroňů – juniorů Jan Cimbura z Kamenných Žehrovic V roce soutěže měl 14 roků, což bylo obdivuhodné. V kategorii seniorů byl Josef Vlach také člen LMK Kamenné Žehrovice s Luňákem na 3. místě.
V komentáři je chybně uvedené rozpětí 2,4 metru.
Uvádíme fotky z našeho archivu
Při konstrukci Luňáka navázal Radoslav Čížek na své předchozí konstrukce Sokola 1 z roku 1946 i Delfína z roku 1949. Tyto modely „darovaly křídlo“ s profilem MVA 301 a hloubce 210 mm. Toto křídlo bylo pro Luňáka mírně upraveno. Bylo prodlouženo o dvě žebra po 50 mm na stavební rozměr 1100 mm u polorozpětí. Přesně v polovině (550 mm od obou okrajů ) křídlo lomil do „W“. VOP navrhl jednoduchou obdélníkovou s eliptickým zakončením o hloubce 150 mm. Stavebním rozměr VOP byl 900 mm a byla rozdělena na dvě poloviny, které se spojovaly vyměnitelnou spojkou z překližky a byly pojištěny gumovými oky. ( Polovina VOP měla stavební rozměr 450 mm, kde bylo 8 žeber po 50 mm + 50 mm ke koncovému oblouku). Profil byl 10% Clark-Y. V počátcích Radoslav Čížek laboroval se vzepětím VOP. U většiny modelů se ustálilo na 15°, když byl použit trup se spodní SOP.
I tvar trupu byl stavebně velmi podobným modelům Káně a Delfín, Jen byl mírně prodloužen. V jednom případě byla použita i křížová kormidla. Jak dokazuje přiložený snímek.
V roce 1952 byl Luňák svým konstruktérem modifikován na verzi Luňák II, který postavil Miroslav Peterka a na podzimní soutěži v Kamenných Žehrovicích se s ním umístil na 2 místě.
Čím se tato verze lišila od původního Luňáka? Změn bylo minimálně. V křídle byla na každé polovině ve střední části přidána 3 žebra po 50 mm, čímž se střední část prodloužila z 550 na 700 mm. Stavební rozměr křídla se změnil z 2200 mm na 2500 mm. U modelu byla upravena i VOP. Na každé polovině bylo přidáno po jednom žebru po 50 mm. Celkový stavební rozměr VOP činil 1000 mm. Trup byl použit stejný , jaký byl u původního modelu.
Malý informační výkres publikoval Radoslav Čížek v Leteckém modeláři číslo 11/1952. I s dalšími úspěšnými modely ze Žehrovické podzimní soutěže. Stejné malé výkresy zaslal i Franku Zaicovi do USA, který je publikoval ve své světově uznávané ročence v roce 1953.
Radoslav Čížek nakreslil malý stavební plánek do IL 11 a o něco později i stavební výkres v měřítku 1:1, který vydal na své náklady.
Pokud porovnáte náčrtek trupu z roku 1952 a plánek z devadesátých let, zjistíte, že původní trup byl v přední části štíhlejší, než byl nakreslen později.
Stejný výkres jako v IL 11 v roce 1994 zveřejnil i v časopise Modelář číslo 10 z roku 1994.
Zde je možné stáhnout stavební plánek, který Radoslav nakreslil v devadesátých letech.
Seznámení s dalšími informace je možné v níže uvedením článku.
Na základě studie fotografií jsme dospěli k názoru, že model Luňák byl Radoslavem Čížkem prezentovánjako nový model Žehrovice 2. O tom pojednává níže uvedený článek.
Letní pohoda v Lipencích s Luňákem Honzy Hrušky.