Díky přípravám na výstavu ke 100 letům Radoslava Čížka se mi dostalo do rukou asi devadesát fotografií. Tyto fotografie jsem skenoval a fotil, abych je přetvořil do elektronického záznamu. V podstatě skener, kterým jsem vybaven jsem nakonec zavrhl a připravil si pracoviště, kde jsem pomocí rozptýleného světla, osvětloval jednotlivé fotografie a tyto pak ofotil. Vznikl tak základ archivu, který dle mého je celkem kvalitní. Je tak kvalitní, aby se daly fotografie prezentovat. Kupodivu i velmi malé fotografie se daly tak zvětšit. Nevyšlo to hned na první pokus, ale na pátý to již bylo celkem ucházející. Pokud získám další hromadu, budu moci tento archiv zvětšovat. Jak je to s kvalitou, můžete posoudit sami. Například zde je fotka modelu Emila Braunera. Je to jeho MIG-15, který měl reaktivní pohon a byl to upoutanec.
Takže jsem takto získal určitou historii našeho klubu. Skupinová fota, modely, záběry s akcí. Fotografie až na vyjímky nejsou datovány. Nevadí, dle modelů je bude možné zařadit. To bude další úkol. Archív nejsou jen fotky na jedné hromadě. Je to zařazení do let, když ne úplně, tak přibližně. Tím se historie stane doložitelnou.
Ne všechny muže a ženy bude možné identifikovat. Ale to nevadí. Budeme ale vědět, co měli za modely a kdy to přibližně bylo.
Další část archivu budou plány. Opět v elektronické podobě. Dle mého je to důležité z hlediska kompletnosti. To bývá ale velice těžké. Myslím, že u spousty modelů mít plány nebudeme. U spousty modelů bude třeba jen fotografie, nebo fragment plánku. Takový teď tady jeden mám. Je to fragment A3, kterou navrhl Vláďa Horák, kolem roku 1980. Ale víme, že existuje a možná jednou nalezneme i nějakou dobovou fotografii. Tak uvidíme. Jak takové fragmenty vypadají?
Tak toto je fragment plánku Jaguára 69. Jednopovelový RC větroň, který Radoslav Čížek nakreslil v roce 1969. Je zde silueta modelu se základními rozměry. Ale tužkou Radoslav Čížek dokreslil změny, tedy zvětšení křídla, dle mého možná dokonce křídla s lomením, pokud to nebyla jen kóta, a k tomu i adekvátně zvětšenou výškovku.
Archiv teprve vzniká, bude to běh na dlouhou trať. Tak uvidíme, kam se dostanu, respektive, když mi pomůžete, kam se společně dostaneme. První část vznikla za pomoci Vládi Horáka, kterému touto cestou děkuji.
Jirka Hloušek