Rarita z Archivu

V časopise Letecký modelář číslo 6 z roku 1956 byla uveřejněna reportáž z Velké ceny Prahy konaná 15 dubna téhož roku, což byl závod upoutaných modelů. Modely zde zápolily různé a naši modeláři z KŽ se této soutěže zúčastnili také. Vrcholem přehlídky pak bylo uvedení obřího upoutaného modelu. Byl to Trenér Z 26 v měřítku 1:2. Uf upoutaný model této velikosti je určitě pro diváky velmi atraktivní. Motor modelu nebyl nijak malý, protože musel mít výkon k tomu, aby s takovou „bednou“ pohl. Motor byl totiž z Maneta, kdo zná, jde o motocykl s velmi zajímavým motorem. Především provedením vyplachování a během dvou pístů v rámci jednoho válce.

Jenže redakce k tomuto modelu napsala filipiku na téma bezpečnosti, účelnosti a ceny modelu.

K tomu doplním toto: Během předvedení modelu byl do modelu posazen malý chlapec. Tak dvouletý klouček. Tomu se to samozřejmě líbilo, ale jen do doby, než mu řekli, že ho svezou. Nebojte se, šlo o legraci. Jenže pro chlapečka to byla asi šílená představa a tak se chlapeček rozplakal. Důvodem mohlo být, klidně i něco jiného, třeba, že už tam seděl dlouho a nemohl ven, nebo prostě, tatínek nebyl v bezpečném dosahu, či peristaltika si vyžadovala vyprázdnění. V našem archivu jsem narazil na fotografie modelu s kloučkem v kabině. Na jedné je ještě veselý a na druhé již pláče.

Originální fotky měly rozměr asi 80X55 mm a nebyly úplně jasné. Takže jsem z toho myslím „vykřesal“ docela dobrý výsledek.

Mimochodem předloha stroje, tedy Z-26 imatrikulace OK-IFE musel nouzově přistát po poruše do terénu. Stroj byl celkem poškozen, ale nakonec byl opraven. Později byl předělán na Z-126 a Z-226M. Zapsán do rejstříku 26.7.1954.

Jiří Hloušek

Zdroj: Letecký modelář číslo 6, 1956

Foto: Vladimír Horák,

http://www.cs-letectvi.cz/imatrikulace/z-126226-m-ok-ife-id-b2535

https://www.gonzoaviation.com/clanok/vysadenie-motora-c-105-ok-ife-dvornik